zaterdag 1 september 2018

Hoezo boetevrij?


Hier ben ik het dus helemaal mee eens!

Want waarom zou de bibliotheek boetevrij moeten zijn? Volgens de website “om één van de grootste irritatiepunten van bibliotheekleden weg te halen”. Persoonlijk vind ik dat hier de zaak omgedraaid wordt. Boeken te laat inleveren is vaak een gevolg van gemakzucht, een passieve keuze (ten koste van anderen) en dus asociaal. Daar mag best een kleine sanctie op staan, vind ik.

Laatst was ik ongewild oorgetuige van een gesprek tussen enkele bibliotheekdames. Het stemvolume en de akoestiek van de zaal verplichtten ons, boekzoekenden, tot meeluisteren naar hun vakantieavonturen en wat mededelingen over lopende zaken. Eén daarvan ging over de uitstaande boekenreserveringen, daar zat niet zo veel schot in omdat veel mensen het vertikten om hun boeken op tijd terug te brengen. Ja, daar kun je dan (letterlijk) op wachten natuurlijk.

Dus wat mij betreft: terug naar de boetes, de zandvrije boeken en vooral stilte op zaal!