dinsdag 25 september 2018

Sneu


Wat sneu. Zo’n mooie, zonnige herfstdag en dan zo’n treurige foto.
Deze prachtlijster vloog vanmorgen met een klap tegen ons raam. Dood natuurlijk.

Tegen beter weten in heb ik de vogel nog een tijd in mijn handen gehouden, in afwachting van een wondertje. Ze was nog warm. De Oude Muziek die op de achtergrond klonk maakte de zaak nog wat dramatischer. Natuurlijk moet ik niet overdrijven. In Italië en andere landen vallen de zangvogels bij bosjes, als delicatessen naar het schijnt. Maar dit exemplaar vloog een paar minuten geleden nog vrolijk rond. Toen mij echt duidelijk werd dat het nu een ex-lijster geworden was, heb ik haar begraven in de tuin.

Toen we hier net woonden vloog er eens een grote houtsnip tegen de tuindeuren. Die had een enorme vaart en het gaf een flinke dreun. Ik herkende hem onmiddellijk van het 100 gulden biljet. Het was de eerste en voorlopig laatste keer dat ik hier zo’n vogel in de tuin zag. Deze had het overleefd en na een uur suffen vertrok hij met veel vaart. Zo kan het ook natuurlijk.