zaterdag 15 september 2018

Vieze Boeken

Zijn bibliotheekboeken onhygiënisch?

Laatst was ik bij iemand op bezoek die net bij de bibliotheek was langs geweest. Met een vochtige doek stond zij een boek af te zemen, en in een afdruiprek stond de rest van haar boekenoogst te drogen. Ik moest daar toen erg om lachen, maar bij navraag bleken meer mensen dit te doen. Eén persoon gaf zelfs aan de bibliotheek al levenslang te mijden “omdat ze boeken die door vele handen waren gegaan smerig vond.”

Het is raar, ik ben al vanaf mijn kindertijd een ‘zware gebruiker’ van de bibliotheek, maar ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan dat die boeken best vies (zouden kunnen) zijn. En dat terwijl ik met veel andere zaken bijna tegen smetvrees aanhang.

Als je er eenmaal over gaat nadenken slaat je fantasie natuurlijk zowat op hol: wat hebben andere lezers, de lezers die jou voorgingen met ditzelfde boek dat je nu in handen hebt, die er uren mee hebben doorgebracht, die het soms weken in huis hebben gehad, wat hebben zij met dit boek uitgespookt? Hoe hebben zij het gelezen en vooral waar? In bad, op het toilet? Op een ziekbed wellicht? Of erger nog: op een sterfbed? En wat deden ze intussen? Met ditzelfde boek waarmee jij nu op de bank zit, met een prettige consumptie binnen handbereik.

Misschien moet de bibliotheek met het oog op de volksgezondheid maar iemand in dienst nemen die de boeken na het inleveren even sprayt, zoals dat gebeurt met geleende schoenen op de bowlingbaan. Een rondje internet leert me dat ik niet zo moet zeuren. Bankbiljetten en munten zijn ook heel vies, net als het toetsenbord van een geldautomaat of dat van een gemeenschappelijk gebruikte pc. Je moet wel ergens tegen kunnen en weerstand opbouwen. Koortshanden, ademen, hoesten, likken zelfs. Het zou allemaal niet uitmaken, volgens de deskundigen.

Een Belgisch televisieprogramma onderzocht een paar jaar geleden tien boeken uit de bibliotheek van Antwerpen. De resultaten waren opmerkelijk: twee boeken (Vijftig tinten grijs en Tango) bevatten het herpesvirus en in alle tien de boeken waren sporen van coke gevonden! Zelfs in een stripalbum van Jommeke. Ja, zo maak je zelfs een belastingalmanak nog opwindend.