vrijdag 5 oktober 2018

Trofie

In mijn woonplaats kan ik plotseling nergens meer trofie kopen, en ik vraag me af: zit ik hier in een culinaire wildernis of is dit een landelijk probleem?

Voor de niet pasta-ingewijden: trofie is een enorm lekkere pastasoort uit Genua (of eigenlijk uit de hele Italiaanse streek Ligurië natuurlijk). Kronkelige sliertjes die ik bij voorkeur eet met groene pesto en mozzarella.


Ik ken het pas een jaar of zo en heb het ontdekt via La Superba, het boek van Ilja Leonard Pfeijffer waarin Genua de hoofdrol speelt. Pfeiffer zegt hierin over katholicisme: In Italië wordt je zo geboren, net zoals je geboren wordt als supporter van Genoa of Sampdoria en net zoals je geboren wordt als iemand die trofie met pesto eet in plaats van foe yong hai met bami.

Mijn belangstelling was gewekt en tot mijn genoegen was het hier gewoon verkrijgbaar bij de buurtsuper in een zak van Grand’Italia. Tot voor kort dus. Albert Heijn (normaal toch een Italiaanse gangmaker) heeft het ook niet, zelfs niet online. Vreemd is dat, ik kan mij niet voorstellen dat er in Nederland geen belangstelling voor zou bestaan. Het is geen “moeilijke” pasta, al moet je het niet te lang laten koken natuurlijk, dan wordt het snotterig.