maandag 1 oktober 2018

Maarten en Maarten

Dit weekend verscheen de nieuwe bundel Verhalen uit het gekkenhuis van Maarten Biesheuvel (79). In de Volkskrant (HIER €) las ik een mooie weergave van gesprekken met de schrijver en zijn vrouw Eva (79), thuis in Leiden en in de inrichting waar Biesheuvel vanwege zijn geestesziekte regelmatig verblijft (de eerste keer al in 1966). Het gaat niet zo goed met Maarten Biesheuvel, de pillen die hij altijd slikte werken niet meer, hij is nu voor langere tijd opgenomen.

bron foto: Volkskrant

En de vriendschap met Maarten ’t Hart blijkt nu ook al afgelopen. Biesheuvel betreurt dat: “Helemaal kapot. Hij is bang voor me. Maarten en ik hebben zo veel samen gedaan. Nu is hij bang van me.” Eva beaamt het: “Dat klopt. Die vriendschap is afgelopen. Door een aanvaring tijdens een manische aanval is Maarten ’t Hart bang voor Maarten geworden. Zo spijtig. Ze waren heel lang goede vrienden.”


Ik vind dit wel heel tragisch, twee schrijvers die ik zo graag lees. Wat jammer, het einde van een vriendschap die al in 1968 ontstaan is. In het heerlijke, autobiografische Biesboek (1988) kun je lezen hoe dat gegaan is. Maarten ’t Hart vertelt hierin dat hij Maarten Biesheuvel voor het eerst ontmoet heeft op een college van Karel van ’t Reve. Hij vond hem toen een rare, irritante kwast en ergerde zich aan zijn veelvuldige onderbrekingen en vreemde opmerkingen tijdens van ’t Reves betoog.


Hierna verdween hij een paar jaren uit zijn gezichtsveld, maar na een verhuizing in Leiden zagen ze elkaar dagelijks. ’t Hart woonde op het Wagnerplein en Biesheuvel daar vlakbij op de Brahmslaan. De wederzijdse echtgenoten kenden elkaar al langer. De twee Maartens hebben samen geroeid, gefietst en veel gemusiceerd (Schubert, Schumann). Bij het huwelijk van Maarten en Eva in 1979 op Schiermonnikoog was Maarten ’t Hart een van de getuigen.