maandag 15 oktober 2018

Naar het circus

Gezien: Circus Renz Berlin.


Dit zijn de bermkamelen van dinsdag, maar nu in showkostuum.


Natuurlijk kon ik alle verleiding niet weerstaan en heb gewoon de familievoorstelling van vrijdag bezocht, samen met mijn vrouw. De tent is half gevuld, zo te zien zijn wij hier de enigen zonder aanhangende (klein)kinderen. Wij amuseren ons prima. Er is een vriendelijke sfeer, alles is er en ook nog zoals het hoort: popcorn, zaagsel, harde circusmuziek, een spreekstalmeester met een Duits accent, clowns, acrobatiek, jongleeracts, trapeze, dressuur, het hele totaalpakket. En zo te zien allemaal verzorgd door leden van één familie (Renz), die echt hun stinkende best doen om het het hooggeëerde publiek naar de zin te maken. En dat met meerdere taken per persoon, want zie ik daar niet die popcorndame van daarnet in een strak pakje in de trapeze hangen?


De honden en de pony’s schijnen het naar de zin te hebben, de Friese paarden vinden het wel okay, de kamelen zijn voor mij ondoorgrondelijk, maar bij de Arabieren zet ik vraagtekens. Misschien kan die act zonder tuig gedaan worden? In het verleden had dit circus ook olifanten, maar die moesten weg. Niet zo'n goeie zet, denk ik. Niet in het belang van de olifanten in ieder geval.


Dit is circus in de meest authentieke vorm. Hoe lang zal het nog op deze manier bekeken kunnen worden? Misschien is het over een jaar of tien wel allemaal voorbij. Ga kijken en proef de sfeer nu het nog kan.