woensdag 10 oktober 2018

Deurspam

Wij wonen aan een goede doelen goudkust. Op ons vorige adres kwam nooit iemand langs. Ik sta in het bel-me-niet-register en heb een spamfilter, maar aan mijn voordeur ben ik kennelijk nog vogelvrij. Steeds weer opnieuw vlotte studenten op de stoep, getooid met badge en klembord of tablet, met de hardnekkige bedoeling mij financieel te koppelen aan een stichting die zich bezighoudt met bijvoorbeeld kinderleed.

Daar heb ik geen zin in, niet de hele tijd. Hoe kom je daar netjes, maar vooral snel van af? Ik heb inmiddels veel kunnen oefenen en uitproberen. Bijvoorbeeld:

1. Confronteer de colporteur met het salaris van zijn goede doel directeur (meestal iets tussen de 1 en 2 ton per jaar). Hang naast de deur alvast een lijst daarvan op. Nadeel: dit kan toch weer discussie opleveren.

2. Informeer bij de colporteur naar zijn eigen salaris of premie en zet dat af tegen jouw eventuele donatie. Ook dit kan discussie opleveren. Dus beter is:

3. In een zo vroeg mogelijk stadium zeggen: ik ga u nu onderbreken, ik heb géén interesse. Dat werkt altijd. Ook effectief maar leuker is:

4. Onmiddellijk na het openen van de deur uitroepen: Ooo, u komt wel héél ongelegen!   Daar is geen speld tussen te krijgen. De verwarde blik is bonus.