vrijdag 10 augustus 2012

The Tree of Life


Deze week zag ik "The Tree of Life". De film is al weer een tijdje uit (2011) maar voor mij was hij dus nieuw. Ik vond hem zeer indrukwekkend en eigenlijk houd hij me nog steeds een beetje bezig. Het gaat hier dan ook om een behoorlijk merkwaardige en ambitieuze film met een stevig waarheen/waarvoor-gehalte. De regisseur, Terrence Malick, maakte slechts 5 films in 40 jaar.  

Het is het verhaal van een jongen die met zijn broertjes opgroeit in Texas in de jaren 50 in een gezin met een nogal autoritaire vader en een lieve, warme moeder. Maar in feite is deze film totaal niet in een hokje te plaatsen. Naast de ontstaansgeschiedenis van het heelal en het leven op aarde komen allerlei Grote Vragen en thema's aan de orde. Verlies van onschuld, lijden, dood, waartoe op aarde en wat is de rol van de mens? De kijker wordt aangesproken op een dieper level. Voor mij was het een kijkervaring van grote schoonheid met schitterend camerawerk en prachtige klassieke muziek. Een aanrader voor iedere filmliefhebber.