maandag 2 maart 2020

En nu kappen

Katwijk wordt er niet mooier op. Elke nog lege vierkante meter wordt volgeplempt. Verstedelijking. Nog drukker, nog voller. Benauwend en deprimerend vind ik het. Het voormalige vliegveld wordt bebouwd. Nu nog even een kleine oase van ruimte in de Randstad, straks maar liefst 5000 woningen erbij. De provinciale weg die dwars door de gemeente loopt krijgt binnenkort vier banen. Soms heb ik (bijna) spijt dat ik niet gewoon naar Friesland verhuisd ben, toen ik dat van plan was.

Het eerste wat sneuvelt zijn altijd de bomen. Zestig hier, tweehonderd daar, zo gaat het nu al jaren. Vaak prachtige oude dikke hoge bomen. Als er al iets herplant wordt, zijn dat nog heel lang iele stammetjes. Katwijk presenteert zich graag als groene gemeente, maar is dat totaal niet. De bewoners ook niet, die betegelen massaal hun tuintje (conform de landelijke trend). Er wordt heel druk gedaan over een project met een tiny forest, een klein 'bos' ter grootte van een tennisbaan (!), maar laat Katwijk zich eens op een andere manier onderscheiden, met de aanleg van een arboretum bijvoorbeeld. Dat zou pas bijzonder zijn. En gelijk een mooie extra bezienswaardigheid voor die andere toeristen die Katwijk bezoeken: de wandelaars van het Romeinse Limespad.

In deze straat, hier niet ver vandaan, zijn alle bomen gekapt. Misschien wel
twintig. Ziek? Allemaal? Niemand kan het mij vertellen.