zondag 3 mei 2020

Bomenasiel

In Katwijk is twee weken geleden een bomenasiel geopend. Een burgerinitiatief. Het bomenasiel is een plek waar bomen die geruimd moeten worden, tijdelijk een nieuwe verblijfplaats kunnen krijgen. Je kunt er bomen aanbieden voor plaatsing en ook bomen ophalen om aan te planten. Een sympathiek plan.

De gemeente Katwijk is op dit moment flink aan het kappen, dus dat kleine veldje zal wel snel gevuld zijn. Dacht ik. Maar nee, de gemeente is niet van plan om bomen die op nominatie staan om gekapt te worden naar het bomenasiel te verplaatsen, want dat zou ‘te risicovol en stressvol’ zijn voor de bomen.

Zo’n goeie hebben wij nog niet gehad... (4x).

Die bomen worden dus gewoon gekapt. Alsof dat niet vervelend is voor zo’n boom. Misschien speelt gemakzucht hier ook een rol? Of de opbrengst van kaphout? Of de te dure verbouwing van het gemeentehuis? Natuurlijk kost het verplaatsen van een boom ontzettend veel geld, maar zeg dat dan gewoon.


Dat bomenasiel wilde ik wel eens met eigen ogen zien, dus gisteren ben ik naar een deel van Katwijk gefietst waar ik normaal nooit kom: de Duinvallei.


Het bomenasiel blijkt een (nog) leeg en groen terrein aan de rand van een nieuwbouwwijk. Ik zie een paar verdwaalde struiken, drie mini kerstboompjes en veel omgewaaide potten.


Er lopen idealistische types met kruiwagens en planten te slepen. Volgens mijn tuinkalender is het vandaag de Internationale dag van het naakt tuinieren, maar daar is hier niets van te merken. Het wisselvallige weer natuurlijk.



Naast het bomenasiel staan tiny houses. Met wielen, waarschijnlijk omdat deze idyllische situatie een tijdelijk karakter heeft. Ooit wordt dit veld namelijk alsnog volgeplempt met huizen, net als de rest van Katwijk.



Er is ook een bijenstal.