maandag 11 mei 2020

Leesvoer


Op dit moment heb ik maar één bibliotheekboek thuis. Een heel dik naslagwerk waarin maar liefst 1001 elpees besproken worden. Ik heb ze allemaal gedraaid inmiddels. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Maar het hád gekund, want ik heb het boek al maanden in huis, sinds 19 februari om precies te zijn. Op 18 maart had ik het moeten inleveren, maar vanwege de C werd de bibliotheek op 16 maart gesloten. Van de een op de andere dag. Vette pech voor de mensen die nog snel wat boeken hadden willen inslaan. Gelukkig ben ik zelf totaal niet afhankelijk van de bibliotheek.


Vervolgens gebeurde er wekenlang niets. Er was af en toe een nieuwsbrief bij de email, waarin verwezen werd naar de ebooks. En dat ze ons, lezers, ‘enorm misten en niet konden wachten om de deuren weer te openen’. Daar had ik twijfels over. Flexibiliteit was ver te zoeken. Er was een afgewezen voorstel van een mevrouw met kleine kinderen die graag online vanuit de catalogus wilde reserveren. Dat hoefde niet ingewikkeld te zijn en er kon met timeslots gewerkt worden. Ze wees nog op de belangrijke maatschappelijke functie van de bibliotheek, maar die vond dit niet verantwoord voor haar medewerkers.

Toen werd er vanaf 1 mei een afhaalservice gestart. Mensen die papieren boeken wensen, kunnen op een aanvraagformulier voorkeuren (genres en schrijvers) opgeven. Vervolgens stelt een biebmedewerker binnen twee dagen een pakketje met drie boeken samen. Daarna wordt er een afhaalafspraak gemaakt. De boeken staan klaar bij de voordeur. Op ruime afstand laat je je pasje zien en hup, meenemen en wegwezen.

Wat me nog het meest verbaast bij deze actie, is dat er dus mensen zijn die het geen bal uitmaakt wat ze te lezen krijgen, als ze maar wat kunnen lezen. Zij laten de keuze aan een ander over. Ik kan me daar echt niks bij voorstellen. Het is zelfs mogelijk om een ‘verrassingspakket’ aan te vragen! Wie zou dat nou willen? Maar op 6 mei waren er al meer dan 300 gevulde tasjes afgehaald! De bibliotheek als voedselbank die leesvoer uitdeelt. Een gaarkeuken voor mensen met leeshonger.

Volgende week gaat de tent weer open, met beperkte dienstverlening. En lege kasten, denk ik. Want inleveren kon al die tijd niet, en wat er nu binnenkomt gaat eerst 72 uur in quarantaine.