dinsdag 20 mei 2014

Teylers, Tretyakov en Karel


Als je snel bent kun je deze week nog net de expositie De romantische ziel bekijken in het Teylers Museum in Haarlem. Schilderijen uit Rusland en Nederland uit de eerste helft van de negentiende eeuw, de Romantiek.

De selectie is gemaakt uit de verzamelingen van het Teylers Museum, de Tretyakov Gallery in Moskou en de Rademakers Collectie. Het is grappig om te zien hoe Jef Rademakers het geld dat hij in de jaren tachtig verdiende met zijn wat ranzige televisieprogramma's (die voor 'romantisch' moesten doorgaan), nu omzet in hoogromantische schilderijen. Bij Teylers wordt er in ieder geval met eerbied over hem gesproken. Zo zie je maar weer.

Ik moet zeggen dat het Russische aandeel van deze tentoonstelling mij nog het meest aansprak. De sfeer ervan deed me sterk denken aan de prachtige boeken uit deze periode, en ik kreeg onmiddellijk geweldig veel zin om weer eens zo'n Russische klassieker te (her)lezen.


Bontmutsen, uniformen,  paarden, en een winters marktplein met iconen en een kerk. Toch zijn de wintertaferelen hier in de minderheid. De Russische winters zijn hard en koud en waren niet zo populair om romantisch af te beelden. Heel anders dus dan de ijspret in Nederland. Ook leuk vond ik de geschilderde interieurs.

Bij thuiskomst dook ik gelijk in mijn exemplaar van Karel van het Reve's Geschiedenis van de Russische literatuur; van Vladimir de Heilige tot Anton Tsjechov. Als er ooit een boek een herdruk verdiende, is het dit wel.