woensdag 18 december 2013

Blijdorp Backstage


Ik kom graag in Blijdorp. Vooral het Oceanium, het 'waterwerelddeel' van de dierentuin, vind ik leuk. Het is een soort reuzenaquarium waar je dwars door heen kunt lopen via glazen tunnels, terwijl links en rechts en boven je hoofd de meest prachtige zeedieren voorbij zwemmen. Telkens weer een fascinerende ervaring waarbij ik me afvraag wie nu eigenlijk wie bekijkt.




Ik was dan ook erg in mijn nopjes toen ik laatst in de gelegenheid werd gesteld om eens een kijkje achter de schermen te nemen. Een buitenkansje. Naast de uitgebreide uitleg van enkele enthousiaste en deskundige medewerkers stond er onder andere een uitgebreide rondleiding door het Oceanium op het programma.

Zo zien de tunnels en aquaria er van boven uit.



Naast het publieke gedeelte werd er een blik gegund op de zuiveringsinstallaties die zich op de verdieping boven de aquaria bevinden. Het Oceanium is gevuld met miljoenen liters schoon zeewater, waarvan telkens slechts een in verhouding zeer klein gedeelte wordt ververst. Het water wordt schoongehouden door een aantal filters en rondgepompt. Belangrijk bij deze waterzuivering is ozonafgifte aan het water met behulp van ozongeneratoren.


Ozonsnuffelaar!