maandag 9 december 2013

Ik dwaal, U wacht


Deze dagen draai ik weer wat vaker de cd Aardige Jongens (2008). Het is een project van de 'jongens' Hennie Vrienten (Doe Maar), Henk Hofstede (De Nits) en Frank Boeijen, die elk een paar nummers schreven en ze vervolgens met elkaar opnamen. Het resultaat is een uitstekend, sfeervol album met een nogal melancholieke, soms ook trieste ondertoon.

Het zullen de koude, donkere dagen wel zijn, en het jaar dat op z'n einde loopt, die me nu weer naar deze cd doen grijpen. Met een opvallende voorkeur voor het nummer Ik dwaal, U wacht, geschreven door Hofstede en van een prachtige Slauerhoff-achtige kwaliteit.

Ik dwaal, U wacht

Er zijn spoken in dit oude schip.
Op de radar schuift een witte stip.
En de stilte kwam zo onverwacht.
Een koude wind waait vannacht.
We breken door het zwarte ijs.
Op de boeg staat een man met een zeis.
En het schip heet “ik dwaal en u wacht”.
Een koude wind waait vannacht.
Er ligt een hamer in een houten kist
En we varen door een grijze mist.
In mijn dromen had ik jou niet verwacht.
Een koude wind waait vannacht.
En een koude wind waait vannacht.