donderdag 26 mei 2022

Nonkel Zigomar, Snoe en Snolleke


Dit metalen drukplaatje kocht ik begin jaren 80 tijdens de stripdagen in Breda voor vijf gulden (€2,27). Het zal nog steeds niet veel waard zijn, maar ik vond en vind het gewoon een leuk hebbedingetje. Bij de kraam lag er een flink aantal en je kon er zelf een uitzoeken. Er was geen informatie en de wat chagrijnige verkoper* kwam niet erg toeschietelijk over. Ik wist dus niet precies wat ik kocht, zo op het eerste gezicht een cliché van een Vlaamse strip uit een Belgische krant. Pas jaren later kon ik het een beetje uitzoeken op internet.
 

gespiegeld (en leesbaar)

Het is inderdaad een origineel drukplaatje van een aflevering van een krantenstrip, met de (voor Nederlandse oren) wat merkwaardige naam Nonkel Zigomar, Snoe en Snolleke, die in de jaren vijftig in diverse Vlaamse kranten gepubliceerd werd. Ik weet niet van welke krant dit cliché afkomstig is, maar het is waarschijnlijk van 1951. In de tekst is namelijk sprake van een “vredesserum”, en dat komt voor in het verhaal Het Hambras-serum uit dat jaar. Tekenaar is Bob de Moor (1925-1992), ooit de rechterhand van Hergé (Kuifje). 

achterkant


* Willy Linthout, die toen net met de reeks Urbanus gestart was. Ik weet niet hoe hij als verkoper in deze stripkraam beland is, een eigen handeltje? Linthout was in die tijd nog geen professioneel striptekenaar, maar metaaldraaier bij een fabriek in Lokeren, zie ik nu. Hoewel Urbanus gelijk een groot succes was, heeft hij zijn werk in die fabriek geleidelijk afgebouwd. Binnenkort stoppen Willy Linthout en Urbanus na bijna veertig jaar, met hun populaire stripreeks. Er zijn dan 201 (!) albums verschenen.