zaterdag 22 juni 2019

De avonturen van Urbanus


Op Bunt Blogt las ik een blogpost over De avonturen van Urbanus. Deze strip wordt gemaakt door Urbanus (tekst) en Willy Linthout (tekst en tekeningen). Ik zie dat de reeks intussen al 183 delen telt!

Ik vind deze stripverhalen buitengewoon flauw, maar in de juiste gemoedstoestand (een volkomen staat van meligheid) zijn ze misschien net te doen.


Dat vond ik in 1983 (of was het 1984?) eigenlijk ook al, toen ik het eerste album van de serie kocht. Dat was tijdens de stripdagen in Breda. Maar liever dan het lezen, wilde ik het boekje laten signeren door de (anti)held van het verhaal: Urbanus. In die tijd was ik namelijk een groot liefhebber van zijn absurde theatershows en liedjes.

Urbanus schijnt nog steeds op te treden, maar ik heb hem de afgelopen jaren (decennia) niet echt gevolgd.


Urbanus en Linthout. Bron foto: album.