vrijdag 24 december 2021

Luisterjaar 2021


Mijn top tien albumlijstje voor 2021: 

1.     It’s None of Your Business – Caravan
2.     The Georgia E.P. – Death Cab For Cutie
3.     Changing Faces – The Deep Dark Woods
4.     Space 1.8 – Nala Sinephro
5.     Salute to the Sun (Live at Hallé St.Peter’s Mch.) – Matthew Halsall
6.     Polite Society – Polite Society
7.     Flying Dream 1 – Elbow
8.     My Morning Jacket – My Morning Jacket
9.     People In Cars – Curse of Lono
10. Queens of the Summer Hotel – Aimee Mann

Geen absolute meesterwerken dit jaar, wel veel goede tot zeer goede albums. Daaronder het een en ander aan lockdown huisvlijt, muziek van thuiszitters voor thuiszitters.

Eigenlijk hebben ook Amanda Anne Platt & The Honeycutters ruimschoots een plaats verdiend op deze lijst, maar die hebben geen album uitgebracht. Wel vanaf april elke maand een prachtsingle met een sfeervol hoesje en twee nummers. Ik heb ze allemaal in een lange playlist gezet en veel gedraaid. Normaal ben ik niet zo van de country, maar dit was de moeite waard.

In 2021 heb ik gemiddeld 6 uur per dag muziek gestreamd via Apple. Daar zat weer veel jazz bij, maar de hardbop heeft plaatsgemaakt voor meer hedendaagse jazz, en dan vooral uit Scandinavië. Mijn grootste ontdekking dit jaar is het Zweedse Esbjörn Svensson Trio, tevens mijn ‘meest gedraaide artiest’. Helaas bestaat deze band niet meer, na een tragisch duikongeval van Svensson in 2008.

Het meest gedraaide album is Baueresque van de Nederlandse band Bauer, uit 2004 alweer, maar voor mij helemaal nieuw. Word er nog steeds vrolijk van. Climbing Trees, ook van dit album, is mijn meest gedraaide nummer.

Someday My Prince Will Come van het Miles Davis Sextet staat dan op een goede tweede plaats. Een prachtalbum, met op de cover een gezellige foto van de toenmalige mevrouw Davis, Frances.