donderdag 27 december 2018

Boekjaar 2018; Mijn Top Tien

2018 was een mooi leesjaar voor mij. Ik las 128 boeken, waarvan 73 fictie en 55 non-fictie. Dat is veel minder dan vorig jaar maar wel meer dan gemiddeld. 

Wat valt op? Een toenemende interesse voor biografieën en autobiografisch werk. Minder Engelstalige boeken dan gewend en gewenst. Dat was puur gemakzucht natuurlijk, daar ga ik volgend jaar iets aan doen. Van Graham Swift had ik nog niet eerder iets gelezen, en nu staan er zomaar twee van zijn boeken in mijn top tien. Dat smaakt naar meer dus. Op twee boeken na bestaat mijn hele favorietenlijstje dit jaar uit fictie.

Mijn Top Tien

Het was al erg moeilijk om slechts tien favorieten te mogen selecteren uit al die fijne boeken die ik in 2018 gelezen heb, laat staan dat ik die ook nog op volgorde zou moeten zetten. Ze staan hier dus willekeurig door elkaar.

De drie allerbeste heb ik wel apart gezet, dat zijn:


*Moeders Zondag; Een romance – Graham Swift (2016)
*Het oude land – Dörte Hansen (2015)
*Gouden bergen – Francis Spufford (2016)

De rest van mijn Top Tien:

*De geest geven - Hilary Mantel (2003)
*De liefde van een half leven – Eileen Chang (1969)
*Anna, Hanna en Johanna – Marianne Fredriksson (1994)
*De heilige Rita – Tommy Wieringa (2017)
*Dertien – David Mitchell (2006)
*Waterland – Graham Swift (1983)
*De levens van Jan Six; Een familiegeschiedenis – Geert Mak (2016)

Eigenlijk verdient Neil Gaiman met The Ocean at the End of the Lane (2013) ook een plaats op deze lijst, maar ik heb er voor gekozen alleen boeken te vermelden die ik in 2018 voor de eerste keer las.