zaterdag 4 juli 2015

Naturalis, Google Streetview en een Pony

Foto: Naturalis

Als de warmte je te veel wordt, deze zomer, is een bezoek aan Naturalis extra het overwegen waard. De temperatuur in het museum is namelijk een prettige 19 graden. Maar als je dat te veel gedoe vindt, kun je sinds deze week ook virtueel door Naturalis dwalen. Het museum is opgenomen in Google Street View en dat is ontzettend leuk. Je kunt zelfs zes depots in de collectietoren bekijken, dat is bijzonder want die zijn fysiek niet voor bezoekers toegankelijk.

Klik in deze link op "museumweergave".

Zelf ken ik het museum op mijn duimpje, maar werd toch nog verrast door dit plaatje:

Foto: Google Street View

Foto: Google Street View

Een oude bekende! De pony die ons hier zo aandoenlijk aanstaart is inmiddels uit de collectie verdwenen wegens slijtage. Letterlijk kapotgeknuffeld en geaaid door duizenden kinderhandjes. Zie op de foto de bruine slijtageplek op de rug. In haar plaats kwamen twee alpaca's, moeder en kind, met een zo mogelijk nóg hoger knuffelgehalte.


De staart van de pony zat vaak ineens in een vlecht, waarschijnlijk had dan een paardenmeisje (in spe) zich daarop uitgeleefd. Maar kennelijk weet ook de alpaca de bezoekende scholieren te inspireren:


De panoramafoto's die voor Google Streetview zijn gebruikt werden in juli vorig jaar gemaakt. Wat is er intussen van de pony geworden? Niet veel gunstigs, vrees ik. Dit is het laatste wat ik van haar zag:



Geen afvloeiingsregeling voor het beste paard van stal dus. Ik moest onwillekeurig denken aan het lot van het werkpaard Boxer in Orwell's Animal Farm.