dinsdag 23 juli 2013

Editors


Nu het ook al komkommertijd in cd-land is, met weinig nieuw materiaal, heb ik mooi de gelegenheid om eens wat achterstallige bijna-nieuwe cd's te beluisteren. Bijvoorbeeld die van Editors. The Weight of Your Love kwam eind juni uit, vier jaar na hun vorige album en na een ingrijpende wisseling in de band. Omdat ik de voorgaande drie albums erg goed vond was ik zeer benieuwd.

In mijn nostalgische buien kan ik een flinke hang hebben naar jaren-80 (achtige) muziek, en dan wordt je door Editors ruim en op je wenken bediend: prettige bombast, een over-the-top sound, het lage en sombere stemgeluid van Tom Smith, dreigende galm, verontrustende teksten. Lekker hoor.

Ook dit vierde album is weer erg de moeite waard. Eigenlijk vind ik het hun beste en meest toegankelijke tot nu toe. Maar daar schijnen de meningen nogal over verdeeld te zijn, het album werd hier & daar flink neergesabeld door de critici. Grootste punt van kritiek was dat Editors per album langs verschillende (jaren-80)stijlen zwalken en nu nog steeds geen "eigen geluid" hebben gevonden. Nou en? Moet dan alles weer persé in een hokje passen? Doe niet zo moeilijk, neem eens de tijd en luister zonder vooroordeel naar dit prachtalbum.