zaterdag 22 december 2012

Paolo Nutini

 

Ik vind het zo langzamerhand wel weer tijd worden voor een nieuwe cd van Paolo Nutini. Zijn tweede en laatste album "Sunny Side Up" dateert alweer van 2009 en naar verluidt zou hij sinds februari 2011 aan nieuw materiaal werken. Ik weet niet of ik tot de doelgroep van deze Schotse zanger behoor, maar ik vind zijn muziek erg goed en dan vooral zijn stem, die veel ouder en doorleefder klinkt dan de 25 jaar die hij inmiddels is. Zijn debuutalbum verscheen toen hij 18 was.
'Paolo Nutini' klinkt niet bepaald Schots, toch is dit zijn echte naam. Zijn voorouders van vaders kant kwamen uit Italië.

In 2010 zag ik hem optreden in Tivoli in Utrecht. Het was een leuk en vrolijk concert. Hij had een band van 7 personen bij zich, waarvan 3 blazers. Bij de soulachtige nummers deed het sfeertje me een beetje denken aan de film van The Commitments. Ik kreeg wel de indruk dat Nutini deze avond flink aan de kruidensigaret had gezeten.