zaterdag 13 oktober 2012

Aimee Mann


Na vier jaar wachten kwam er gelukkig weer eens een nieuw album uit van de Amerikaanse zangeres Aimee Mann. Deze "Charmer" is goed vergelijkbaar met haar album "@#%&*! Smilers" uit 2008. Kenmerkend zijn haar warme en nasale stemgeluid en het dominerende gitaarwerk. De aanstekelijke songs zijn kleine verhaaltjes, vaak wat treurig. Ze liggen onmiddellijk goed in het gehoor en blijven lang in je hoofd hangen.

Ik maakte voor het eerst kennis met haar werk toen ik de prachtige film "Magnolia" zag. De acht songs die ze voor de soundtrack leverde krijgen prominente aandacht in de film. Ik vond ze onmiddellijk fantastisch en heb de hele aftiteling afgekeken om te zien wie toch die zangeres was. Sindsdien ben ik fan.


Haar concert van oktober 2008 in de Melkweg in Amsterdam vond ik erg relaxed. Ze had een stel geweldige muzikanten bij zich, ik herinner me vooral ook de uitstekende toetsenist. Aimee is erg mager en heeft iets weirds. Ze had het deze avond duidelijk naar haar zin.


Dit nummer, "Save Me", werd genomineerd voor een Oscar. De film Magnolia (1999) was goed voor de carrière van Aimee Mann. Zij was de inspiratiebron voor regisseur Paul Thomas Anderson, die het script van de film schreef met haar muziek op de achtergrond. Het nummer "Wise Up" maakt op mij persoonlijk de meeste indruk. In een bepaalde scene in de film zingen alle belangrijke personages de song mee.