zondag 29 december 2019

Luisterjaar 2019


Dit jaar ter afsluiting geen boekenlijstje, maar een luisterlijstje.

In 2019 vond er een aardverschuiving plaats in mijn luistergedrag, ik heb namelijk het streamen ontdekt. Nu weet ik ook wel dat dat al bijna 10 jaar mogelijk is in Nederland, maar ik loop nu eenmaal nooit voorop met dat soort zaken. Daarbij had ik altijd ruim voldoende aan mijn cd’s en iPod. Naar de radio luister ik nooit, voornamelijk omdat ik de reclame niet kan velen.

En nu dus muziek streamen. Ik doe dit via Apple Music en ben daar erg tevreden over. Het aanbod is enorm, eigenlijk is niets te dol. Dat heeft effect op mijn manier van luisteren. In plaats van lang bij een bepaalde cd te blijven hangen, luister ik nu naar zoveel mogelijk verschillende albums. Meestal nieuw, en van (voor mij) onbekende muzikanten. In plaats van dieper, ben ik dus breder gaan luisteren. Elke dag een ander interessant jazz album bijvoorbeeld. Ik heb daarbij een voorkeur ontwikkeld voor hardbop, speciaal van het Blue Note label.


Ik ben een gretige consument. Apple kwam behalve met een leuke playlist (mijn 100 favoriete nummers) met een toch nog verrassend persoonlijk overzicht. In 2019 heb ik bijna 2300 uur naar (hun) muziek geluisterd. Ik weet niet of dat uitzonderlijk veel is, maar waarschijnlijk toch wel bovengemiddeld. Zes uur en twintig minuten per dag, naar 501 verschillende artiesten. Sommigen kwamen maar een enkele keer voorbij, anderen vaak of heel vaak. Absolute uitschieters zijn Robert Wyatt, Keith Jarrett en Bill Callahan. Dat is opmerkelijk want die heb ik alledrie pas dit jaar en via streaming leren kennen. Natuurlijk staan er ook veel oude bekenden op deze lijst, maar ik wil het hier even beperken tot mijn nieuwe ontdekkingen. The Dream Syndicate bijvoorbeeld, en Alice Coltrane en gitarist William Tyler horen daar ook bij.

Mijn favoriete album van 2019 is Purple Mountains, letterlijk de laatste van David Berman (overleden op 7 augustus). Zijn nummer She’s Making Friends, I’m Turning Stranger is zo ongeveer mijn lijflied.