woensdag 21 november 2018

Blueberry in Breda


In 1982, tijdens de stripdagen in Breda, heeft Giraud deze tekening voor me gemaakt. Een gestileerd profiel van Blueberry (met gebroken neus).

De strip Blueberry had ik lang daarvoor leren kennen via het weekblad Pep, ik was al jaren fan. De realistisch getekende westernreeks doet wat sfeer betreft sterk denken aan de spaghettiwesterns uit die tijd. Hoofdpersoon en held Blueberry lijkt op de acteur Jean-Paul Belmondo (wie kent hem nog?).

Jean Giraud (1938-2012) of Gir was een bekende Franse tekenaar die onder het pseudoniem Moebius zo mogelijk nog grotere roem heeft vergaard met fantasy en SF-werk.


Mijn geluk kon niet op toen ik later op die dag hetzelfde album, De ongrijpbare Navajo’s (toen net uit), ook nog kon laten signeren door de schrijver van het verhaal, niemand minder dan Jean-Michel Charlier. Dat vond ik eigenlijk nog leuker dan de tekening van Blueberry. De Waalse scenarist Charlier (1924-1989) heeft samengewerkt met veel belangrijke tekenaars en is onder andere verantwoordelijk voor series als Roodbaard, Buck Danny en Tangy en Laverdure, die in mijn tijd enorm succesvol waren. Tegenwoordig lezen jongeren nauwelijks nog strips, maar dat was ooit anders.


In tegenstelling tot Giraud die er nogal verveeld bijzat (verplicht nummer), maakte Charlier een oprecht hartelijke indruk. Misschien trof ik hem op een rustig moment (ik was zomaar de enige), maar ik had de indruk dat de meeste bezoekers hem over het hoofd zagen. Alle aandacht gaat toch meestal naar de tekenaars.


Ik trok het stripalbum weer eens uit de kast omdat ik op Bunt Blogt geattendeerd werd op de recente heruitgave van Gebroken neus, een Blueberry verhaal uit 1980. Dit maal in zwart-wit, wat ik echt een onzalig idee vind. En dat dan voor de prijs van maar liefst €49,95 (luxe editie €75)! Het is duidelijk dat uitgeverij Sherpa hier mikt op kapitaalkrachtige krasse knarren.