maandag 27 april 2015

Opgeprikt


Afgelopen vrijdag was ik in de Theaterhangaar op het voormalig vliegveld Valkenburg. Dat is de vaste locatie van de musical Soldaat van Oranje, maar deze ochtend werden er door de burgemeester van Katwijk de jaarlijkse Koninklijke onderscheidingen uitgereikt. Normaal gesproken is dat niet echt 'mijn ding', maar bij deze lichting oranje vinken zaten twee heel bijzondere mensen uit mijn directe omgeving, dus ik had dit evenement voor geen goud willen missen.

Met deze uitreiking kwam een einde aan een dik jaar van voorbereidingen, geheimzinnigheid en complotteren, het moest immers wel een verrassing blijven voor de betrokkenen. En hoe deel je een geheim met vijftig personen? Erg leuk om dit eens van dichtbij mee te maken.





De Theaterhangaar bleek een prima plek voor een dergelijke gelegenheid, heel stijlvol. De enorme foyer was gevuld met goede sfeer en opgetogen en/of zenuwachtige mensen en er speelde een big band. De uitreiking van de lintjes vond plaats op het podium in de theaterzaal, nota bene in het decor van Koningin Wilhelmina in Londen. Hoe toepasselijk kun je het krijgen?


Zestien speeches, zestien persoonlijke verhalen van mensen die zich buitengewoon verdienstelijk voor de samenleving hebben ingezet. Ik voelde oprechte bewondering. En ook wel inspiratie. Een lintje zal ik wel nooit verdienen, maar een Beter Mensch worden kan altijd natuurlijk.

Het 'lintje' was een forse, echte medaille en niet (zoals ik dacht) zo'n smal oranje streepje, wat je wel eens op een kostuumdrager aantreft. Dit 'draaginsigne' (zo heet het streepje dus officieel) zat wel samen met een mooi oorkonde in de grote blauwe theedoos, waarin de hele zaak werd meegegeven. Er hoorde ook nog een heel protocol bij, waarin werd aangegeven wat je allemaal wel en absoluut niet mag doen met je decoratie. Een hele lijst. Bij overlijden bijvoorbeeld, moet de onderscheiding terug naar de eigenaar, de Staat. Dat wist ik niet.

Zelf ook iemand voordragen voor een lintje in 2016? Dat kan nog net. De sluitdatum verschilt per gemeente, in Katwijk is het bijvoorbeeld 1 juni 2015.