woensdag 17 september 2014

Benzinebonnen 1973


Deze benzinebonnen vond ik laatst op zolder. Ze zijn uit 1973, ik heb ze toen gekregen van een tante. In dat jaar speelde de oliecrisis. Een aantal landen, waaronder Nederland, werd geboycot door Arabische landen wegens steun aan Israel. Benzine werd gerantsoeneerd door middel van distributiebonnen. Ik herinner me hoe mensen ineens allerlei artikelen gingen hamsteren, waarvan vermoed werd dat die schaars zouden worden. Vuilniszakken bijvoorbeeld.


Een andere maatregel waren de autoloze zondagen. Een bizar gezicht,  zo'n uitgestorven snelweg. En een uitdaging voor ons als kinderen, iedereen kent de foto's wel. Zelf heb ik er niet op gespeeld destijds. Ik hield niet van rolschaatsen en ik ben opgegroeid in een plaats waar buiten spelen op zondag als een frivole lichtzinnigheid werd beschouwd. Dus per saldo heb ik er zelf niet zoveel aan gehad.