dinsdag 26 augustus 2014

Oud Brood



Gezien in Museum De Lakenhal: Preparations van de Limburgse kunstenaar Roy Villevoye (1960). De man met het kruis in dit kunstwerk uit 2009 ziet er zo levensecht uit, is zo 'aanwezig', dat ik mijn commentaar slechts durf te fluisteren naar mijn metgezel. Het is te vinden in de 'religieuze zaal' van dit Leidse museum, waar bijvoorbeeld ook het bekende drieluik Het Laatste Oordeel (1526) van Lucas van Leyden staat opgesteld. Dit stuk imponeert mij alleen vanwege het formaat, dan kan ik de drieluiken van Jeroen Bosch toch beter waarderen. 

Een ander interessant object in deze zaal is het zogenaamde "wonderbrood". Volgens de overlevering was dit een brood dat tijdens een hongersnood in Leiden, in de veertiende eeuw, op miraculeuze wijze een steen werd. Omdat een vrouw weigerde een brood te delen met haar buurvrouw, zou God het brood in een steen hebben veranderd. Sindsdien werd het lange tijd als een relikwie vereerd. Misschien was het een aardig idee geweest om destijds wat stenen in brood te veranderen, om zodoende de hongersnood wat te lenigen.