donderdag 19 september 2013

Rood

bron: https://www.youtube.com/watch?v=40df2Gp8Pe0

Driehonderd fans van Kate Bush, rondhuppend op de tonen van Wuthering Heights op een grasveld in Brighton, daar word ik wel vrolijk van. Het betrof een poging om een nieuw record neer te zetten: het grootste aantal Kate Bush lookalikes (van beiderlei kunne) dat tegelijkertijd de beroemde clip uit 1978 naspeelt.

Dit filmpje uit mei jl. raakte bij mij een nostalgische snaar, de oorspronkelijke clip was namelijk het eerste wat ik ooit van Kate Bush zag en hoorde en maakte destijds een verpletterende indruk op mij. Het was origineel en vooral raar, die stem, de muziek, dat dansje, die tekst - en wat een mooie meid! Ik kocht de LP, draaide deze grijs en las zelfs het boek van Emily Brontë, kortom: ik was fan.

En eigenlijk ben ik dat nog steeds, hoewel ik toch ook weer niet direct bereid ben om mee te huppen mocht een dergelijk evenement zich in mijn directe omgeving aandienen. Daar trek ik dan de streep. De clip uit 1978 kan ik ook niet meer zonder smile bekijken, die is toch behoorlijk over the top, dat moet ik toegeven. Maar de song staat nog steeds als een huis.

Kate Bush maakt nog altijd prachtige muziek, al is het hysterische en springerige er inmiddels wel vanaf.

De originele clip uit 1978.
bron: https://www.youtube.com/watch?v=BW3gKKiTvjs


Kate krijgt een onderscheiding van de Queen (april 2013).