maandag 3 april 2017

Tommy Wieringa van dichtbij


Vorige week vrijdag was Tommy Wieringa in onze bibliotheek voor een lezing. Dat schijnt hij niet vaak te doen, alleen in de boekenweek. Daar moest ik natuurlijk bij zijn, want ik vind die Wieringa een interessante figuur. De stoelen werden voornamelijk bezet door dames van middelbare leeftijd, waardoor een toevallige bezoeker vol vooroordelen zou kunnen concluderen dat die natuurlijk allemaal speciaal afkomen op charmeur Tommy met zijn rustige donkerbruine stem. Maar gelukkig weet ik zelf beter: deze dames zijn er gewoon altijd bij, dit is harde kern van het lokale lezingencircuit.

Tommy Wieringa komt precies op tijd (20.30 uur) binnenrollen en na enig komisch gehannes met de microfoonstandaard steekt hij van wal. Hij was bij aankomst in Katwijk geschrokken van een paar lelijke torenflats, maar de prachtige lucht boven zee maakte veel goed. Hij weet niet veel van dit dorp, waar hij nooit eerder geweest is (zelfs niet toen hij vlakbij, in Wassenaar, aan een boek schreef) en plaatst het in het rijtje Volendam en Urk.

Wieringa praat rustig en zelfverzekerd. Het lijkt me een ijdele man, maar hij komt er goed mee weg. De leesfragmenten uit zijn boeken zijn goedgekozen, hij start met Een mooie jonge vrouw. Tommy Wieringa (die zelf volgende maand 50 wordt) blijkt gefascineerd door grote leeftijdsverschillen bij liefdespartners en schrijft daar ook over in zijn boekenweekgeschenk (2014). Als ervaringsdeskundige luister ik aandachtig. Een ander belangrijk item bij Wieringa is (de omgang met) zijn inmiddels overleden moeder. Ik herinner mij deze tamelijk excentrieke vrouw nog uit een documentaire van een paar jaar geleden.


In de pauze is er gelegenheid om een boek te laten signeren. Er liggen stapels van zijn nieuwe roman De dood van Murat Idrissi, maar die vind ik te dun (128 blz) en ik kies voor Caesarion, dat al een tijdje op mijn leeslijstje staat. In november komt er weer "een dik boek" uit, volgens de schrijver. Mijn vrouw heeft nog een kort praatje met Wieringa, die mij eens aankijkt en vindt dat je "bij kale mannen de leeftijd wat moeilijker kunt schatten" (ik heb exact dezelfde coiffure als hij).

Er wordt ook nog een mooi ZKV van A.L. Snijders voorgelezen. Tommy is een bewonderaar van deze taoïst, en op een bepaalde manier lijken ze ook wel wat op elkaar. De lezing wordt besloten met een hilarisch verhaal over de uitstrooiing van de as van een overleden oom, bij het Duitse waddeneiland Borkum. Een mooie avond, ik heb me uitstekend vermaakt.