vrijdag 22 januari 2016

Ik zie ik zie


Een van de leukste onderdelen in de Volkskrant op zaterdag vind ik de kunstrubriek van Wieteke van Zeil. Elke week wordt daarin een opmerkelijk detail van een bepaald schilderij belicht. De bedoeling is dat je daardoor anders naar kunst in het algemeen gaat kijken.

Op dezelfde manier neemt Van Zeil nu de vaste collectie van het Frans Hals Museum in Haarlem onder de loep. Dit pakt echt heel leuk uit. De bezoeker wordt min of meer uitgedaagd om bijvoorbeeld schilderijen die hij al dacht te "kennen" van een eerder bezoek, eens beter te bekijken en zich te laten verrassen door verborgen details. Heel slim van het Frans Hals Museum, want zo wordt de inmiddels "bekende" collectie mooi gerecycled.

De tentoonstelling Ik zie ik zie is nog tot en met 13 maart 2016 te bezichtigen. Het Frans Hals Museum is een mooi, niet al te groot museum, en Haarlem is een prettige stad.



Het Jeroen Bosch-achtig schilderij De verzoeking van de heilige Antonius (1530/59) van Jan Mandijn wordt door Wieteke van Zeil gekoppeld aan de voorstelling Dooier van Boukje Schweigman.


Dit ingekraste detail is met het blote oog niet te zien.


Meer informatie vind je hier.