zaterdag 1 november 2014

Nederland Leest 2014


Vandaag gaat de campagne Nederland Leest weer van start. Een sympathieke actie. In de maand november delen de bibliotheken gratis bijna een miljoen exemplaren van een bepaald boek uit. Wij lezen dat met z'n allen en gaan er vervolgens over discussiëren. Dat is het plan.

Dit jaar staat de korte roman Een vlucht regenwulpen van Maarten 't Hart centraal. Dat vind ik persoonlijk niet zo'n goede keuze. Niet dat er iets op dit boek valt aan te merken, integendeel, maar je kunt het toch moeilijk nog verrassend, onbekend of vergeten noemen. Een vlucht regenwulpen (1978) is een klassieker en een bestseller (anderhalf miljoen exemplaren verkocht), het prijkte op menig scholierenlijstje (lekker dun) en is ook nog eens verfilmd.

Sinds de start van Nederland Leest in 2006 ben ik eigenlijk maar één keer echt verrast door een uitverkoren boek. Dat was de Antilliaanse roman Dubbelspel van Frank Martinus Arion. Daar zou ik zelf niet zo snel zijn opgekomen en die vond ik erg goed.

In 1981 is Een vlucht regenwulpen verfilmd door regisseur Ate de Jong. De erg verlegen en onhandige bioloog Maarten, die streng-gereformeerd is opgevoed, moet binnen een week een vrouw zien te vinden. Een draak van een film. Toen ik laatst de trailer nog eens terugzag, viel mij op hoezeer de hoofdpersoon, gespeeld door Jeroen Krabbé, lijkt op onze premier Rutte (ook vrijgezel).

Celbioloog Maarten in de film.

Onze premier Rutte (hier met rolpieper).