maandag 18 november 2013

Jean-Christophe Bonnafous


Ik kan enorm genieten van klassiek Indiase muziek. Gisteravond deed zich een buitenkansje voor, in de vorm van een bijzonder concert op een bijzondere locatie: Jean-Christophe Bonnafous op bansuri en Ted de Jong op tabla in de Soefitempel in Katwijk.

De Soefitempel staat in de duinen en al van ver kon je de verlichte koepel zien in de duistere contouren van het golvende landschap. Een puntige bol van licht middenin de duisternis. Bij mij zat de stemming er al goed in.

Ik werd niet teleurgesteld. Het concert was van hoge kwaliteit en ook een feest om naar te kijken. De interactie tussen de muzikanten, het vraag- en antwoordspel van de instrumenten, de virtuositeit van Bonnafous op de bansuri (bamboefluit) en de snelheid van de Jong op de tabla (set van twee trommels). De tanpura werd getokkeld door Marie Jeannette Voestermans. Dit instrument vormt het grondakkoord van de muziek.

Er stonden drie stukken op het programma. Een raga voor zonsondergang (raga's zijn vaak gekoppeld aan een bepaald moment van de dag of tijd van het jaar), verder een muziekstuk voor het regenseizoen en een (vrolijke) compositie voor Krishna.

Ted de Jong heb ik lang geleden gezien bij Flairck en Jean-Christophe Bonnafous is een leerling van Hariprasad Chaurasia (net als de door mij bewonderde Saskia Rao de Haas). Wij zaten pal onder de koepel. Er was wierookgeur en een, althans in mijn beleving, positieve energie. Ik kan mij eigenlijk geen betere plek bedenken voor de uitvoering van dit soort muziek.