dinsdag 5 augustus 2014

Vossen, duiven en wielrenners

Vos in de duinen bij Katwijk.



Een vos tegenkomen in de duinen vind ik nog steeds bijzonder, ook al staan ze soms zelfs te bedelen als een hondje bij een picknickbank langs het fietspad. Vorig jaar heb ik er toch meer gezien dan nu, ik weet niet wat hiervan de reden is of waar ze gebleven zijn. In ieder geval lijken de duinen nu weer een veiliger plek voor de meeuwen, om er te nestelen. Er zijn er veel uit het dorp verdwenen en hun plaats is vervolgens weer ingenomen door een enorme zwerm brutale kauwtjes.

Dit kan natuurlijk ook aan het succesduo Arend en Buijsert liggen, dat sinds vorig jaar actief is in het centrum. Over deze aanpak heb ik inmiddels toch wat bedenkingen omdat er zo nu en dan ook een onschuldige duif te grazen genomen wordt. Deze wordt dan en public verscheurd, een bloederig tafereel, maar de gemeente vindt het allemaal best omdat "duiven toch ook plaagdieren zijn". Hoe ze dit in Venetië opgelost hebben schreef ik eerder hier.

Over plaagdieren gesproken, in de weken van De Tour kregen wielrenners het weer massaal op hun heupen en trokken racend, spuwend en schreeuwend door het duinlandschap. Ik zou zeggen: ga fijn rondjes rijden in Ahoy met z'n allen. Op dit filmpje komt het vosje (van de foto's) bijna onder de wielen van zo'n sportliefhebber.