donderdag 20 september 2018

Kameraad of bedrijfsvoorraad?

Zondag werd Zwarte Parels uitgezonden, een prachtige documentaire waarin het Friese paard centraal staat. Friese paarden hebben een geweldige uitstraling. Stoer, lief en vriendelijk tegelijk. In deze film komen topfokkers aan het woord en er zijn mooie beelden van een net geboren veulentje, de hengstenkeuring in Leeuwarden en een kijkje achter de schermen bij de voorstelling De Stormruiter.

Bron foto's: still

Eén bepaalde scene uit de documentaire wil mij maar niet loslaten, ik moet daar nu al de hele week over nadenken. Wat is het geval? Na een algemene verkoopdag bij fokker O. wordt topdekhengst Thorben 466 verkocht. Dat was eigenlijk niet de bedoeling, Thorben is namelijk het speciale lievelingspaard van de vrouw van fokker O. en “al tien jaar haar vriend”. Ze zal hem heel erg missen, vertelt ze in tranen. Maar volgens haar man zijn er inmiddels genoeg nakomelingen (van dit paard) en is het goed voor het bedrijf. Hij kon namelijk een hele goeie prijs krijgen, vertelt hij met een net iets te grote grijns. “Je kunt er een heel leuk huis voor kopen”, vult de inmiddels weer lachende mevrouw O. hem aan. Dat zal dan wel een paar ton zijn. En daar gaat Thorben, op weg naar de klant in Amerika.


We zien hem in alle vroegte door zijn duidelijk aangeslagen ex-vriendin uit zijn box gehaald worden, volgens mij heeft hij door dat er iets “ongunstigs” aan de hand is, maar dat kan ook inbeelding van mijn kant zijn natuurlijk. Nagekeken door zijn voormalige stalgenoten wil hij eerst de trailer niet in. Vanuit de wagen kijkt hij het echtpaar O. aan met een blik van: Wat maak je me nou? Er vloeien weer tranen en de klep van de vrachtwagen gaat definitief dicht. Hartverscheurend.







Natuurlijk kan ik niet de hele situatie overzien en ik veroordeel ook niemand. Maar toch geeft dit te denken. Zo te zien ging het heel goed bij die fokkerij, dus dwingende noodzaak zal er waarschijnlijk niet geweest zijn. Wat zou jij doen? En voor welke prijs ruil jij dan je vriendschap in?

De documentaire kun je HIER nog zien.