zaterdag 8 september 2018

Dalai Lama 1999


Nu het Sinterklaasfeest voorgoed verziekt is, kijken veel Nederlanders reikhalzend uit naar de komst van een andere goedheiligman: de Dalai Lama. Dat zal deze week gaan plaatsvinden en er is nu al veel media-aandacht voor, kranteninterviews en een halfbakken serie van Adriaan van Dis. 

In oktober 1999 was de Dalai Lama ook al eens in Nederland, hij gaf een lezing in Den Haag en ik was daarbij. Dat kostte vijfentwintig gulden, de gemiddelde prijs toen van bijvoorbeeld een (pop)concert. En dat viel nog mee vergeleken met bijvoorbeeld een dag- of weekendkaart, resp. fl.140,00 en fl.220,00. Op de speciale website zie ik dat de prijzen van het event in Ahoy deze week er ook niet om liegen.

In 1999 verliep de organisatie van het geheel niet bepaald vlekkeloos. De verantwoordelijke stichting had zich behoorlijk vergist in het aantal bezoekers, dat waren er veel meer dan verwacht. Daarnaast waren er “externe omstandigheden” die zorgden voor stagnatie, lange wachtrijen en uiteindelijk Boze Boeddhisten.

In de Statenhal (van het Congresgebouw) was een mooi podium gebouwd voor de Dalai Lama en zijn entourage, veel rood en geel natuurlijk, en er stond een prachtige stoel voor hem klaar (inderdaad net als bij Sinterklaas). Vanwege de grote drukte had de organisatie nog een extra zaal moeten inrichten waar de belangstellenden de lezing via een scherm konden volgen. Dat is natuurlijk niet the real thing en daarom zou de Dalai Lama na afloop misschien ook deze zaal een bezoek brengen (hier moest ik alweer aan Sinterklaas denken).

Gelukkig zat ik warm en droog in de echte zaal. De Dalai Lama leek mij toen een oud mannetje, terwijl hij toch pas 64 was bedenk ik mij nu. Thom Hoffman praatte de boel aan elkaar en Erica Terpstra deed ook wat. De lezing vergde, gezien het Engels van de Dalai Lama, nogal wat inspanning van mij als luisteraar, maar het was gelukkig het bekende verhaal over compassie, vriendelijkheid en geluk.