zondag 3 april 2016

Circus Bosch


De Jeroen Bosch tentoonstelling in het Noordbrabants Museum is uitverkocht.
380.000 kaartjes zijn er uitgegeven. Leuk succes voor het museum, vette pech voor mij.

Of toch niet?                                

Ik had al zo mijn twijfels of ik de lange rit naar Den Bosch eigenlijk wel wilde maken. En dan daarbij mijn afkeer van hypes, drukte in een museum vind ik vreselijk. Van verschillende bezoekers hoorde ik minder enthousiaste verhalen over de time slots en het langdurig gehang en gedrang voor de schilderijen.

Catalogus Boijmans 2001.

In 2001 zag ik de Jheronimus Bosch tentoonstelling in Museum Boijmans. En ik herinner me niets van hysterische toestanden, zoals die zich nu afspelen. Ik ben gewoon, zonder enige planning, naar Rotterdam afgereisd. Kocht er een redelijk normaal geprijsd kaartje, kon gewoon zonder wachttijd naar binnen en belangrijkst van al: ik had volop gelegenheid om alle schilderijen, panelen en tekeningen op mijn gemak bekijken zonder wie dan ook te storen. Bijvoorbeeld de fascinerende "tunnel" in Visioenen uit het hiernamaals.

Jeroen Bosch: Opstijging der zaligen naar het hemels paradijs

Ik heb nu het mooie en gedegen boek van die expositie maar weer uit de kast gehaald. Met daarnaast op internet de prachtige interactieve documentaire De tuin der lusten. Daarin een audiotour met Midas Dekkers of Redmond O'Hanlon en de mogelijkheid om heel gedetailleerd in te zoomen op de panelen. Ontzettend leuk en allemaal zonder gedrang of tijddruk. Zie  hier.


Een kleine zoomselectie:




Hop van Bosch.

Hop in Naturalis.