donderdag 15 juni 2017

Passiebloem


Op een deel van onze tuinmuur komen nu de passiebloemen op. Dat gaat vrij snel, nog niet zo lang geleden was er zelfs nog geen blad te zien. Je moet nog goed opletten met die passiebloemen, want de plant heeft nogal klimopachtige neigingen. Ze duikt overal op en gunt weinig ruimte aan de concurrentie.

Toch komt ze er bij mij wel mee weg, want het is een prachtige bloem natuurlijk. Zo nu en dan gaat er een open, en vreemd genoeg is dezelfde bloem de volgende dag  ineens weer dicht. Ik weet niet waarom, misschien is de taak dan volbracht, het doel bereikt. Op de wikipedia kan ik er in ieder geval niets over vinden.

Gisteren heb ik gefascineerd staan kijken hoe een passiebloem zich in een paar minuten tijd heel langzaam opende. Dat heb ik nooit live zien gebeuren! Alleen in zo'n serie van David Attenborough, en dan superversneld. Heel indrukwekkend was het, zo met mijn neus er bovenop.

Het aantal knoppen is veelbelovend.

Hier met lieveheersbeestje.

En een soort hommel.