maandag 12 juni 2017

Freedom Forward


Afgelopen vrijdag werd het Engelandvaardersmonument plechtig onthuld op de Boulevard van Katwijk. Een indrukwekkende bijeenkomst, waar veel werk van gemaakt was.

Er werd geblazen door de Regimentsfanfare Garde Grenadiers en Jagers, er was een oud-Engelandvaarder aanwezig, de kunstenaar Jurriaan van Hall, de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht en allerlei andere interessante genodigden. Voor mij een eer om daarbij aanwezig te mogen zijn.

De geschiedenis van Engelandvaarders in de Tweede Wereldoorlog heeft altijd erg tot mijn verbeelding gesproken. In mijn jeugd las ik een paar keer het (toen) bekende jongensboek van K. Norel, en daarna was er de film Soldaat van Oranje met Rutger Hauer. Later ging ik meer serieuze boeken over dit onderwerp lezen, het avontuur maakte plaats voor besef van de ernst en het gevaar van dit soort ondernemingen in oorlogstijd.


Het monument, het kunstwerk Freedom Forward door Jurriaan van Hall, vond ik er uiteindelijk nog mooier en groter uitzien dan op de artist impression (zie hier). Het brons is gepatineerd en oogt daardoor "groener" en ruwer.


Voor de plechtigheid, het beeld is hier nog ingepakt. Er is, geheel in stijl, een grote parachute overheen gedrapeerd. Donkere wolken, ruw weer. De zee (hier achter ons) laat nog eens zien hoe slecht je het als Engelandvaarder kon treffen. De vlag hangt halfstok ter herinnering aan de mensen die bij hun poging zijn omgekomen. Helemaal links zie je het interactieve informatiepaneel, dat bij het kunstwerk hoort.


De cast van de musical Soldaat van Oranje is ook aanwezig. Zij hebben vandaag een soort bedrijfsuitje.


De Regimentsfanfare Garde Grenadiers en Jagers zorgt voor de muzikale omlijsting.


Het is nog opletten geblazen voor de organisatie. Het waait flink en het beeld heeft bijna zichzelf al onthuld.


Hier springt oud-Engelandvaarder Rudi Hemmes over het muurtje. Ik hoop het hem na te doen als ik zelf 94 jaar ben.


De onthulling van het monument door Rudi Hemmes, Generaal Van Griensven, de burgemeester van Katwijk en voorzitter Hans Vingerling.


Kranslegging, ter nagedachtenis aan de omgekomen Engelandvaarders.


Intussen wordt het steeds beter weer. Een blauwe lucht tijdens de toespraak van de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht Van Griensven. De Nederlandse vlag hangt inmiddels ook in top.


Een stralende voorzitter Vingerling van de Stichting Monument Engelandvaarders Zeehostunneltje Katwijk. En terecht. Ik heb grote bewondering voor de mensen van deze stichting, die het monument uiteindelijk hebben kunnen realiseren. Daar is een paar jaar volharding en inzet voor nodig geweest, want het gemeentebestuur was volgens mij niet altijd even coöperatief, misschien in het laatste stadium pas.


Een leerling van de school die het monument "geadopteerd" heeft leest een gedicht voor.


Last but not least de kunstenaar, Jurriaan van Hall, die ons vertelt over de stoere totstandkoming van Freedom Forward.


Met antieke legervoertuigen werden genodigden naar de receptie vervoerd.