woensdag 25 mei 2016

#50 books vraag 21: Hoe ziet jouw ideale boekwinkel er uit?


Hoe ziet mijn ideale boekwinkel er uit?

Daar hoef ik niet lang over na te denken: Marks & Co, het antiquariaat uit de film 84 Charing Cross Road natuurlijk!

En dan liefst ook met Anthony Hopkins achter de counter, die je desgewenst hoogstpersoonlijk van literair advies dient. Iedere boekenliefhebber die deze film gezien heeft zal begrijpen wat ik bedoel.

Nieuwe boeken bestel ik bij Bol. Binnenkort houdt de laatste boekwinkel in ons dorp er mee op, en ik vind het niet eens erg. Wanneer ben ik daar voor het laatst geweest? Dat is al maanden geleden. Voor een tijdschrift.

Een antiquariaat dus. En met Anthony Hopkins. Of anders met een erudiete bejaarde man, met een baard en een slobbertrui. Een beetje nurks, stug, maar met een gouden hart. Hij zit de hele dag in zijn hoekje tussen de kasten te lezen, maar zet je indien nodig op het juiste spoor in zijn winkel en geeft jouw persoonlijke boekenpad richting. Tijd doet er niet toe in dit antiquariaat.

Mijn imaginaire boekwinkel zou helemaal af zijn met een ruimte ernaast (niet tussen de boeken!) waar je echt goede koffie en thee kunt krijgen. Er klinkt zachtjes oude jazz en aan de grote kloostertafel bekijken mensen hun recente aankopen of lezen in de boekenbijlages.

Waarschijnlijk valt er hier geen droog brood te verdienen en moet er geld bij. Dus misschien is dit meer iets voor een gemotiveerde pensionado, met een overschot aan tijd en eigen middelen. Maar het allerliefst zou ik het toch zelf doen, als ooit het schip met geld binnen vaart…


In de serie #50 books stelt Hendrik-Jan de Wit elke week een vraag over boeken en leesgedrag. Je kunt daarover meebloggen. Zie hier.