dinsdag 18 december 2012

Magical Mystery Tour


Bij de BBC zag ik laatst een documentaire over de film "Magical Mystery Tour" van de Beatles, gevolgd door de film zelf. Naast de gebruikelijke interviews en anekdotes kwam nog eens naar voren hoe slecht de film destijds (1967) door het grote publiek ontvangen werd. Magical Mystery Tour werd dat jaar uitgezonden door de BBC op tweede kerstdag. De verwachtingen waren hooggespannen, vooral omdat het een film van de Beatles betrof, die eerder dat jaar nog het fantastische Sgt. Pepper album hadden uitgebracht. Maar helaas viel het flauwe en rommelige product erg uit de toon bij het overige televisieaanbod op deze familiedag, Engeland jaren 60. Dat de nogal kleurrijke film voornamelijk in zwart-wit werd bekeken hielp natuurlijk ook niet echt mee. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik het zelf ook niet bepaald een meesterwerk vind. Voor mij is de enige reden om deze film uit te zitten het feit dat hij vol zit met muziek van The Beatles, zoals bijvoorbeeld mijn favoriet "I am the walrus". Ik zie het maar als een lange videoclip. Magical Mystery Tour is dit jaar volledig gerestaureerd en opnieuw uitgebracht.