zondag 16 februari 2020

Licht reinigend

Ik had het HIER en HIER al eens over onhygiënische bibliotheekboeken en hoe deze eventueel te reinigen. Het leek mij toen een goed idee om de boeken na inleveren even te sprayen, zoals geleende schoenen op een bowlingbaan. Maar nu weet ik dat het nog eenvoudiger kan, namelijk met de zuiverende kracht van UV-licht. De bibliotheek zou dit kunnen faciliteren door een dergelijke lamp beschikbaar te stellen aan de lezers met (neiging tot) smetvrees. Je moet er toch al van alles zelf doen.


Bron: Musée de La Poste

Ik kwam op het idee door een krantenartikel over China, waar op dit moment, met het oog op het Coronavirus, oude bankbiljetten worden ontsmet met ultraviolette straling of door verhitting. Daarna wordt dit papier minstens veertien dagen opgeslagen. Dan had de Franse postdienst het in de 19e eeuw niet eens zo gek bekeken, met deze tang om zonodig post te ontsmetten. Een brief ging dan veertig dagen in quarantaine, werd geperforeerd en vervolgens blootgesteld aan rook of een azijnbadje. Zover hoeft het met de bibliotheekboeken (nog) niet te komen. UV-licht vind ik al heel wat.