woensdag 1 januari 2020

Twintig twintig


De eerste dag van 2020. Vanaf vandaag wil ik mij aanwennen om toch vooral twintig twintig te zeggen, en niet tweeduizendtwintig.

Waarom heb ik dat eigenlijk gedaan, negentien jaar lang voluit tweeduizend aan het jaartal plakken? Ik heb toch ook nooit gesproken van negentienhonderdtweeëntachtig of negentienhonderddrieënzeventig of iets dergelijks? Waarom dan wel tweeduizendnegentien bijvoorbeeld?

Misschien is dat er ingeslopen bij de jaarwisseling 1999/2000. Tweeduizend is een speciaal getal, een bijzonder jaar. En dan wordt het daarna vanzelf tweeduizendéén en tweeduizendtwee natuurlijk. Niet twintig-één en twintig-twee. En zo is het (denk ik dan) een gewoonte geworden.

Tot nu dus. Twintig twintig! Dat het maar een fantastisch jaar mag worden. Ik wens iedereen een gezond en gelukkig twintig twintig!