zondag 15 december 2019

Berts Bom

Een bomschuit is een oude (19e eeuwse) vissersboot die in kustdorpen zonder haven gebruikt werd. Door de zware platte bodem kon er dan op het strand aangeland worden.

In Katwijk kun je, zoals ik, van jongs af aan behoorlijk overvoerd raken door afbeeldingen van bomschuiten. Vooral bij mensen thuis. Er is geen ontkomen aan: oude foto’s, scheepsmodellen en veel, heel veel schilderijtjes. Altijd maar weer de Katwijkse drie-eenheid Oude Kerk, Vuurtoren en Bomschuit. Eigenlijk kon ik zo langzamerhand geen bomschuit meer zien!

Katwijkse drie-eenheid.

Daar is nu verandering in gekomen door een ontzettend leuk boekje van tekenaar (enzovoort enzovoort) Bert van der Meij. Hij beschrijft in het kort en met behulp van heel veel tekeningen en foto’s wat een bomschuit is (was) en hoe die gebouwd werd. 


Bron afbeeldingen: Hoe bouw je een bomschuit? (Bert van der Meij)

De frisse, heldere en vrolijke benadering heeft mijn belangstelling alsnog aangewakkerd. Tot mijn verbazing, want je denkt inmiddels alles wel te ‘weten’ over dit oer-Katwijkse onderwerp. Maar in feite blijk je toch veel basiskennis te missen. En Bert vult die aan, op een manier die voor iedereen te begrijpen is. Zo is het ook voor de niet-nautische medemens een mooi boekje geworden.


15 paarden is niet 15 PK. Dat ligt ingewikkelder, zie bijvoorbeeld Wikipedia.


Erg interessant vond ik het gedeelte dat handelt over het verblijf van de mannen, helemaal voorin de schuit. Met z’n twaalven wekenlang op elkaars lip in een minimale ruimte. Keihard werken in barre omstandigheden en dan een beetje half zittend slapen in tien krappe kooien, vlakbij de tonnen met vis. De werkomstandigheden van je voorouders. Mijn bewondering is alleen maar toegenomen. Met dank aan Bert.


Als je geluk hebt kun je het boekje (met bouwplaat) nog ergens kopen.



Bert van der Meij
Hoe bouw je een bomschuit
Uitgave Bert van der Meij, 2019
52 blz