zaterdag 20 april 2019

Van der Valk op de toren

Op de toren van de kerk, hier niet ver vandaan, bevindt zich (naar het schijnt) een nest met een echtpaar slechtvalken. Dat zou heel bijzonder zijn, maar ik geloof het onmiddellijk. Wij hebben vorige maand waarschijnlijk al persoonlijk kennisgemaakt met een van de twee, toen hij/zij in onze tuin een duif stond te snacken.

Foto: Arjan van Egmond; bron: hier

Ik heb een beetje dubbel gevoel over deze (zeldzame) aanwezigheid. In onze directe omgeving bevinden zich altijd veel vogels en die zijn de laatste tijd duidelijk minder op hun gemak. Vooral de meeuwen en kauwtjes lijken voortdurend op hun hoede en zelfs in staat tot enige samenwerking! In de lucht spelen zich vreemde taferelen af.

Aan de andere kant vind ik het wel fijn dat er nu mogelijk een aantal meeuwen wegblijven dit jaar. Het zijn er altijd veel te veel en ze zijn erg aanwezig. Vooral die ene die het vorig jaar speciaal op mij voorzien had. Altijd als ik "zijn" dak (aan de overkant van de kerk) passeerde werden er duikvluchten naar mij uitgevoerd. Zomaar. Dus in dit geval: leve de slechtvalk!