donderdag 4 april 2019

Bosbeheer?


Fietsen in de duinen. Het parkeerterrein bij Wassenaarse Slag ligt vol met gekapte bomen. Het zijn er echt veel. Ik vind het geen prettig gezicht.


Op internet zoek ik naar informatie. Op de website van Staatsbosbeheer staat een geruststellend bedoelde pagina over 'Boswerkzaamheden in Ganzenhoek' (zo heet het hier). Er wordt uitgelegd dat een deel van de naaldbomen wordt omgezaagd om vitale bomen op langere termijn te behouden. Het zogenaamde 'dunnen' geeft meer ruimte. Over herplanten wordt niet gesproken.

Vroeger zou ik dan gedacht hebben dat komt prima in orde allemaal, maar nu weet ik dat niet meer zo zeker. Het vertrouwen in Staatsbosbeheer is bij mij tot een minimum geslonken. Allereerst door het geklungel bij de Oostvaardersplassen en de laatste tijd vooral door de negatieve berichten in de media over de houtkap. Een voormalig directeur van Staatsbosheer heeft zware kritiek op het beheer van de Nederlandse bossen. Volgens hem is er sprake van roofbouw, sinds er geld verdiend moet worden.


Ik moest hier vooral denken aan dit plaatje uit Asterix.


En dit zou dan de beste oplossing zijn natuurlijk: