woensdag 28 november 2018

Flexherder

Deze maand hebben we kunnen genieten van veel mooi herfstweer. Halverwege november zag ik op het strand (en in zee!) zelfs nog mensen in zwembroek en bikini, maar dat vond ik dan weer behoorlijk overdreven.


In ieder geval was er volop volgelegenheid voor een fijne wandeling in de duinen, waar we al vrij snel deze schaapskudde tegenkwamen. Een mooi plaatje op een mooie dag. We werden vriendelijk gegroet door de herder, die ik er behoorlijk karakteristiek vond uitzien.





De kudde tussen de 'historische akkertjes' in de duinen.

Deze ontmoeting zorgde nog voor een korte discussie met mijn vrouw, die er vanuit ging dat deze herder ook de eigenaar van zijn kudde is en dat hij hier met zijn schapen en honden wordt ingehuurd, terwijl ik dacht dat de kudde eigendom is van Staatsbosbeheer die er een ‘willekeurige’ herder in loondienst bijzet. Of misschien wel voor een bepaalde periode, een soort uitzendkracht of een flexherder.

Thuis even gegoogeld, maar dat gaf niet 100 procent duidelijkheid, hoewel het er sterk op lijkt dat mijn vrouw gelijk heeft. Maar ik weet nu wel dat de herder Thomas heet, en dat zijn kudde wordt ingezet om het duin ‘open’ te houden. De schapen eten struiken en grassen die anders zeldzame en bijzondere duinplanten zouden verdringen.