dinsdag 30 oktober 2018

Hyperrealisme sculptuur

Ron Mueck, A Girl (2006)

Eerder dit jaar bezocht ik de tentoonstelling Hyperrealisme sculptuur in de Kunsthal Rotterdam. Deze expositie is inmiddels afgelopen en hopelijk heb je hem ook gezien, anders heb je echt iets gemist.

Sam Jinks, Woman and Child (2010)


Na de succesvolle expositie van vorig jaar met hyperrealistische schilderkunst kwam de Kunsthal dit keer met een selectie hyperrealistische werken van de belangrijkste beeldhouwers van de afgelopen vijftig jaar. Kenmerkend voor deze stroming is dat de menselijke figuur zo levendig en levensecht mogelijk wordt verbeeld.

Sam Jinks, Kneeling Woman (2015)

De details zijn verbluffend.

Ik vond het de meest bijzondere tentoonstelling die ik tot nu toe gezien heb. Het deed echt iets met me, een vervreemdend effect dat me nog tot buiten de museummuren achtervolgde.  Die ongelooflijk “echte” mensen, groot en klein, de details, vaak ongemakkelijk expliciet, soms ontroerend. En dan die bewust gecreëerde doorkijkjes waar je ‘discreet’ andere bezoekers kon observeren, die op hun beurt een soort kunstwerk vormden.

Marc Sijan, Embrace  (2014)


En hoe zal dat dan geweest zijn tijdens de zogenaamde Naked Tours die door de Kunsthal georganiseerd werden. Dit gaat mijn voorstellingsvermogen te boven. Geheel in je blootje, in groepsverband door een museum sjokken. Hoe zal dat zijn? Gaat de verwarming dan iets omhoog? Is de gids ook naakt? En de suppoosten? Of hebben die bijvoorbeeld alleen een stropdas om? Vragen, vragen.

Natuurlijk waren deze bijzondere rondleidingen altijd volgeboekt. De expositie was sowieso een groot succes voor de Kunsthal. De enorme belangstelling bracht een welverdiend record in bezoekersaantallen.