donderdag 23 februari 2017

Tante Agaath


Deze mooie foto uit begin jaren 50 geeft goed de sfeer van die tijd weer. Voor mij een 'Bert Haanstra Nederland', waar ik soms jaloers op ben (maar toch ook heel vaak niet). Het huiskamertafereel toont eenvoudig comfort en degelijkheid, geen buitenissigheden, gezelligheid thuis. De jongedame met de mooie lach is mijn (moeders) tante Agaath (1930-2016). Zo heb ik haar nooit gekend: jong. Achterop de foto staat het adres van een fotograaf in Amsterdam. Waarschijnlijk ging zo iemand de deuren langs met een passend aanbod voor een portret, op een geschikt moment.


Het grote pronkstuk op deze afbeelding (afgezien van tante Agaath natuurlijk) is het prachtige Philips radiotoestel, dat letterlijk centraal staat op de foto. Een apparaat dat toen al snel tussen de 300 en 400 gulden kostte. In die tijd waarschijnlijk een fors bedrag, hoe lang moest je daar wel niet voor werken. Ik stel mij zo voor dat dit toestel uitsluitend voor verantwoorde programma's van, bij voorkeur, de NCRV werd opgewarmd. Geen frivoliteiten.


De porseleinen hond die er bovenop staat te glimmen, meen ik mij nog te herinneren uit mijn vroege jeugd. Laag op het tafeltje met de plant staat een klein scheepsmodel in een fles. 'Katwijk a/Zee' staat er in sierlijke letters opgeschreven.


In de comfortabele stoel met verstelbare leuning leest tante Agaath een boek dat waarschijnlijk uit een kleine (Chr.) leesbibliotheek afkomstig is, misschien van de CJMV. Het is gebonden met een ouderwets donkergemarmerde kaft. Ik weet precies hoe dat papier voelt en hoe het ruikt. Ooit vulde ik mijn eigen wekelijkse boekenquotum aan via een vergelijkbare mini-bieb. Een mooie herinnering.


Opvallend is het grote aantal gehaakte kleedjes. Op deze ene vierkante meter tel ik er al vier. Dat is niet verwonderlijk natuurlijk, met al die meiden in huis. Tante Agaath had veel zusters, mijn oma was daarvan de oudste. Tante Agaath was de jongste en is als laatste van dit grote gezin overleden, vandaag precies een jaar geleden. Zij wordt gemist.