vrijdag 3 juni 2016

Bibliotherapie


Mijn leesschuld is groot, mijn boekenlijst is lang. En nog altijd ben ik op zoek naar nieuwe tips en leesideeën. Ik vind ze in de boekenbijlagen, op blogs en laatst ook in De Boekenapotheek van Ella Berthoud en Susan Elderkin.

“Lees en genees” staat er op de omslag van dit medisch handboek, waarin een bibliotherapeutische selectie van ruim 500 romans wordt besproken. Met als uitgangspunt dat er van het lezen van boeken een heilzame werking uitgaat, het boek als oppepper. Voor elke aandoening en ziekte, psychisch en lichamelijk, is er wel een geschikt boek dat genezing of troost kan bieden.

Remedie of niet, het leverde mij in ieder geval een mooi verlengstuk op voor mijn boekenlijst. Hieronder het lijstje boeken die ik graag wil lezen. Onder de titel, tussen haakjes, staat het ongemak vermeld.


*Gestameld liedboek, Edwin Mortier 2011
(omgaan met Alzheimer)

*Die honden van boven, Ton Kruisbergen 2012
(omgaan met buren)

*Miss Garnet's engelen, Salley Vickers 2000
(menopauze)

*Shantaram, Gregory David Roberts 2003
(constipatie)

*De meester en Margarita, Michael Boelgakov 1940
(te correct zijn)  Eigenlijk had ik dit boek al op mijn lijstje gezet nadat Patti Smith in M-Train er zo enthousiast over was.

*Beyond Black, Hillary Mantel 2005
(afrekenen met je demonen)

*Here is where we meet, John Berger 2005
(dood van een dierbare)

*La Superba, Ilja Leonard Pfeijffer 2013
(verlangen te emigreren)

*Waterland, Graham Swift (1983)
(kinderloos zijn)


En dan nog drie boeken die ik natuurlijk allang had moeten lezen, bijvoorbeeld op school, maar die het om een of andere reden nooit gehaald hebben:

*The Portrait of a Lady, Henry James 1880
(angst)

*Pride and Prejudice, Jane Austen 1813
(arrogantie)

*Lucky Jim, Kingsley Amis 1954
(je baan verliezen)