woensdag 11 februari 2015

Katwijk aan zee 1966


Katwijk aan zee 1966 (Ballade van een zomerdag) 

Mijn vader valt in slaap
op het strand.
De wind die bladert
door zijn krant
en leest
wat er is geweest,
wat er is gezegd. 
De wind heeft geen oordeel
en spreekt
geen recht

Mijn moeder neemt mij mee
naar de zee
tot aan de navel
in het water.
Mijn vader ligt
nog steeds te slapen
en vergeet
wat er is geweest
wat er is gezegd.
Hij heeft geen oordeel
en hij spreekt
geen recht

Ik zie de witte huizen
langs de boulevard.
Voor de Vuurbaak
staat een kunstenaar.
Hij schildert en schudt
de wereld door elkaar,
laat de leugen en
maakt de waarheid waar.

De wind die draait.
Een zeilboot keert
en laveert
tegen de stroom
van wat er is geweest,
van wat er is gezegd.
Hij heeft geen oordeel
en hij spreekt
geen recht.


Stef Bos





















Meer Stef Bos en Katwijk vind je hier.